کلید حرارتی زیمنس /موتور استارتر چیست و کاربرد کلید حرارتی در صنعت برق

کلید حرارتی زیمنس /موتور استارتر چیست و کاربرد کلید حرارتی در صنعت برق

کلید حرارتی زیمنس /موتور استارتر چیست و کاربرد کلید حرارتی در صنعت برق

کلید های حرارتی یا کلید های حفاظت موتور به ان دسته از کلید هایی گفته می شود که برای خاموش روشن کردن الکترو موتور های سه فاز کاربرد دارد و توانایی قطع زیر بار را دارد.کلید های حرارتی در اصطلاح تخصصی تر به نام MPCB(Motor Protection Breaker) شناخته شده است.

کلید های حرارتی نقش محافظت در برابر اختلاف جریان را ایفا میکنند و کار کرد انها شبیه به بی متال ها است ولی با این فرق که بی متال مستقیم الکترو موتور را از طریق قطع کردن سه فاز مدار قدرت قطع می کند  اما کلید حرارتی هم از جریان حرارتی و هم از جریان مغناطیسی محافظت می کند.

از ویژگی های مهم کلید حرارتی می توان به قابلیت قطع وصل کردن زیر بار و همچنین قابلیت تنظیم دقیق امپر در یک رنج و بدون نیاز به کنتاکتور برای قطع مستقیم الکتروموتور اشاره کرد.کلید های حرارتی دارای کلید تست برای اطمینان از سالم بودن کلید،شستی قطع و وصل برای کنترل دستی و سه فاز قدرت برای ورودی برق و خروجی ان به الکترو موتور می باشد.

کلید های حرارتی زیمنس با کد 3RV2 معرفی شده اند و بهترین تجهیزات برای راه اندازی و حفاظت از الکترو موتور هاست.نام دیگر کلید حرارتی راه انداز موتور یا موتور استارتر است.

کلید های حرارتی برای قطع و وصل کردن کردن با سوئیچ حفاظت اضافه بار و همین طور حفاظت اتصال کوتاه الکترو موتورهای سه فاز به کار گرفته می شود.

مشخصات کلید حرارتی

  • شستی قطع و وصل یا کلید 0-1 می باشند برای کنترل دستی
  • مثل بی متال ها دارای درجه تنظیم جریان هستند
  • دارای کلید تست می باشند برای تست سالم بودن کلید
  • دارای 3فاز قدرت است ورودی به برق و خروجی ان به موتور وصل می شود.

از کلید های حرارتی یا کلید حافظ موتور میتوانیم به عنوان بهترین محافظ موتور نام ببریم.ولی یک عیب دارد که این نوع کلید ها فقط تا بازه 125 امپر تولید می شود.

کلید حرارتی زیمنمس سری3rv

در خانواده تجهیزات سوئیچینگ از قبیل (کنتاکتور زیمنس/کلید حرارتی زیمنس/بیمتال/….) می باشد.کلید حرارتی زیمنس با کد 3rv2 معرفی میشوند وبهترین تجهیزات راه اندازی و حفاظت برای الکتورموتورها هستند.

مشخصات فنی کلید حرارتی زیمنس

کلید حرارتی زیمنس 3rv2 به صورت کامل با مکانیزم روتری سازگار است.روی کلید های حرارتی زیمنس یک مکانیزم قفل شو روتاری جهت اسان کردن قطع و وصل کردن کلید بصورت دستی وجود دارد. در پروژه های بزرگ و حساس و در تابلو هایی که بصورت اصولی کار شده اند غالبا از کلید حرارتی زیمنس جهت محافظت از الکتروموتور ها استفاده می شود.

کاربرد عمومی موتور استارتر های 3RV2

موتور استارتر ها 3RV2  برای سوئیچ کردن و حفاظت از بارهای مانند:

  • موتورهای سه فاز تا 37کلیو وات 400VAC
  • بارهایی با جریان نامی تا 80 امپر

کاربردهای خاص موتور استاتر های 3RV2

این موتور ها برای مورادی مثل:

  • حفاظت از اتصال کوتاه
  • محافظت از کل سیستم
  • محافظت از ترانسفورماتور
  • حفاظت با عملکرد رله اضافه بار
  • تغییر جریان سیستم
  • به عنوان کلید اصلی و قطع اضطراری

ویژگی ها و عملکرد موتور استارتر های 3RV2 

مزایای مشتری نکات برجسته فنی
اتصال مناسب برای هر عملیات،قابلیت اطمینان (مقاوم در برابر لرزش،گرد و خاک و دما و..)و سیم کشی کمتر به لطف سیستم اتصال فنری سیستم های اتصال یکنواخت:اتصال از نوع پیچ ،اتصال از نوع فنری S2,S00,S0سایز

اتصال از نوع کابل حلقه ای S21,S00,S0,

S23,S00,S0

کاهش افزایش دما در تابلو برق ها و ذخیر هزینه در پروژه  ها و عملیات تا 20 درصد برق کمتر نسبت به راه حل های قبلی
نصب سریع و بدون خطا برای سیستم اتصال نوع پیچ و سیس تک اتصال فنری ماژول های لینک برای برای ترکیب دستگاه از سیستم مدولار

SIRIUS

صرفه جویی در فضا و هزینه محافظ استارت موتور تا 40امپر 18.5 کیلو وات،در طرح45 میلی متر عرض و محافظ استارتر موتور تا 80امپر یا 37کیلووات،در طرح عرض 55 میلی متر
راه حل امن می تواند با یک سوئیچینگ دستگاه اجرا شود محافظ موتور استارتر همراه با رله آندر ولتاژ ترکیب شده است استفاده میشودCAT3و کنتاکتور می تواند به عنوان یک خروجی
کاهش پیچیدگی های راه اندازی سوئیچ های کمکی یکپارچه شرکتی
نصب اسان لوازم جانبی S0,S00,S2طیف گسترده ای از لوازم جانبی برای تیپ های
رله حفاظت موتور مناسب برای هر موتور استاندارد،حفظ عملکرد حتی در دماهای بیشتر از دمای محیط تا 60 درجه سانتی گراد مقادیر فعلی مطابق با کلیه موتورهای استاندارد درجه بندی می شوند.
عمر طولانی و عملکردقابل اطمینان بی متال ها با ماندگاری طولانی مدت شدید

 

قابلیت های کلید حرارتی:

  • قابلیت تنظیم دقیق امپر در یک بازه
  • قابلیت قطع و وصل جریان زیر بار
  • قطع مستقیم جریان مستقیم موتور در صورت اضافه بار بدون نیاز به کنتاکتور برای فرمان دادن

ساختار داخلی کلید حرارتی:

کلید های حرارتی زیمنس همان طور که از نامشان پیداست حساس به دما طراحی و ساخته شده اند و بر اساس بیمتال ها می باشند که از فلز ناهمجنس (دارای ضریب انبساط متفاوت )متصل به یک سطح،تشکیل شده اند.

شباهت کلید حرارتی با بی متال ها:

کلید حرارتی های زیمنس و بیمتال ها شباهت هایی دارند که می توان گفت هر دوی انها یک دیسک دو فلزه براثر ایجاد گرمای حاصل از اضافه در جهت فلزی که ضریب انبساط پایین تری دارد انحنا پیدا می کند و بعد از سرد شدن به حالت اول بر میگردد.اگر یک تماس الکتریکی در هر طرف بیمتال ایجاد شود جریان عبوری از تیغه ها از حد مجاز بیشترزیاد تر می شود که باعث انبساط تیغه ها و در نهایت جریان قطع می شود.

تفاوت های کلید حرارتی و بیمتال

حالا می خواهیم به تفاوت های کلید حرارتی با بیمتال بپردازیم؛میتوان به این مورد که بیمتال ها قطع کننده مدار فرمان هستند اشاره کرد درحالی که کلید های حرارتی  به طورمستقیم جریان سه فاز مدار را قطع میکنند. و همینطور کلید حرارتی ها محافظت کننده جریان حرارتی و جریان مغناطیسی هستند که در زمانی که بیمتال از موتور در برابر جریان حرارتی محافظت میکنند

کلید حرارتی زیمنس /موتور استارتر چیست و کاربرد کلید حرارتی در صنعت برق

سیم بندی و کارکرد کلید حرارتی چیست؟

برای سیم بندی،سه فاز ازیک سمت وارد کلید شده و از سمت دیگر خارج می شود.این کلید ها اصولا موتور را در برابر دو جریان حفاظت می کنند:

  1. -جریان حرارتی :در هنگام اعمال اضافه بار به موتور،جریان کشی زیاد می شود و موتور شروع به داغ شدن میکند.
  2. جریان مغناطیسی:وقتی که در الکتروموتور اتصال کوتاه (بین دو فاز یا اتصال بدنه  فاز/نول یا اتصال فاز نول)رخ می دهد موتور هم داغ میکند.به این جریان “جریان مغناطیسی”هم گفته می شود

امکانات جانبی کلید های حرارتی

کنتاکت های کمکی

این کنتاکت ها در مانیتورینگ و مدار فرمان ها قابل استفاده است،که باز و بسته شدن کلید و کنتاکت های اصلی ،کنتاکت های کمکی تغییر وضعیت می دهند.کاربردهای این کنتاکت ها عبارت اند از:

  • مانیتورینگ روشن/خاموش بودن موتور:با اتصال یک فاز به ترمینال های 13و21و اتصال لامپ سیگنال سبز رنگ به ترمینال 114،به نشانه روشن بودن موتور و لامپ سیگنال قرمز رنگ به ترمینال 22،به نشانه خاموش بودن موتور.
  • مانیتورینگ PLC : کافی است ترمینال 13و21را به 24VDC متصل کنیم و ترمینال های 14و22 به ورودی های دیجیتال PLC

کنتاکت های کمکی

در صورت عملکرد کلید حرارتی به علت جریان حرارتی یا مغناطیسی،این کنتاکت ها تغییر وضعیت  می دهند.این کنتاکت ها را هم میتوان مثل کنتاکت های کمکی سیم کشی کرد.

نکته حائز اهمیت این است که در هنگام باز شدن کلید در عالت عادی، این کنتاکت های کمکی سیم کشی کرد.

تجهیزات جانبی کلید های حرارتی یا راه اندازهای موتوری

کلید حرارتی هم مثل انواع دیگر محصولات،می تواند با تجهیزات جانبی در مدار به کار برود.این تجهیزات را میتوان به شرح زیرنام برد و توضیح مختصری برای هرکدام از انها داد:

بویین شنت (shannt Relay)

این رله به صورت جانبی و از پهلو به کلید حرارتی نصب می گردد و کارکرد ان در زمان هایی است که ما بخواهیم به صورت شرطی وصل بودن کلید حرارتی را منوط به برقراری شرایط خاص کنیم.رله شنت در صورت اعمال ولتاژ به بویین ان عمل می کند و باعث قطع شدن کلید حرارتی می گردد،بنابراین  در زمانی که خطایی مثل اتش سوزی در یک محیط رخ دهد با قرار دادن یک سنسور و وصل کردن کنتاکت باز سنسور به بویین  شنت کلید حرارتی در صورت شناسایی و عمل کردن سنسور ،رلهه شنت فعال می شود و کلید را به حالت قطع می برد و به این ترتیب مصرف کننده بدون برق می شود.

رله افت ولتاژ (under volage ralay)

عملکرد این رله دقیقا خالف رله شنت است،یعنی این که این رله هم به صورت جانبی به کلید حرارتی از پهلو متصل متصل می گردد ولی برای اینکه به کلید حرارتی اجازه قطع و وصل بدهد،باید دو سر بوبین این رله همیشه دارای برق باشد.به محض اینکه برق ان  قطع بشود کلید حرارتی هم به محض قطع رله قطع میشود.

کنتاکت کمکی (auxiliary contact)

کنتاکت های کمکی به صورت تک کنتاکت و دو کنتاکت از روبه رو یا پهلو به کلید حرارتی متصل می شوند و با قطع و وصل شدن کلید حرارتی،کنتاکت های ان نیز تغییر وضعیت می دهند.از این خاصیت می توان در قسمت فرمان مدار استفاده کرد.

کنتاکت کمکی خطا (trip-indicating auxiliary)

این کنتاکت به صورت جانبی و از پهلو به کلید حرارتی متصل می گردد و فقط در صورتی که کلید حرارتی بعد از تشخیص خطای اضافه بار به حالت تریپ می رود،این کنتاکت عمل میکند و با وصل شدن کلید حرارتی،کنتاکت خطا عمل نمی کند.

*  باید به این موضوع توجه کنیم که کنتاکت تریپ با قطع یا وصل کردن کلید به صورت دستی فعال نمی شود و با قطع و وصل کلید به طور دستی تنها کنتاکت های کمکی حرارتی تغییر وضعیت می دهند؛که از حالت باز به بسته  بالعکس تغییر حالت می دهند.

دستگیره گردان:این تجهیز به وسیله یک رابط میله ایی به کلید حرارتی متصل می گردد و در تابلو های کشویی استفاده می شود.

رابط نصب (بین کلید حرارتی و کنتاکتور)

این رابط وسیله ای جهت کنتاکور به کلید حرارتی می باشد. بسته به مدل اتصال کلید حرارتی به کنتاکتور،این رابط اشکال مختلفی دارد

روش نصب کلید حرارتی

کلید حرارتی یا راه انداز موتوری به عنوان یک بریکر در ابتدای فیدر حفاظت موتوری را از کشیدن جریان اضافه محافظت می نماید.برق ورودی سه فاز به قسمت ورودی کلید حرارتی وصل وصل شده و خروجی سه فاز از کلید حرارتی به موتور وصل می شود.

نحوه تنظیم کلیدهای حرارتی

از مزایای کلید حرارتی،قابل تنظیم بودن رنج جریان ان است؛به این صورت که به روی کلید های حرارتی یک زبانه کوچک دوار قرار دارد که در یک بازه معین جریانی امکان تغییر را دارد. برای هر موتور بسته به توان نامی موتور باید یک کلید حرارتی مناسب و متناسب با جریان نامی موتور انتخاب بشود و سپس جریان کلید حرارتی را مطابق با جریان نامی موتور، توسط زبانه تنظیم جریان،

تغییر داد.

کلید های حرارتی یک بازه یا رنج جریان جریان را تحت پوشش قرار می دهند و در رنج های استاندارد و تعریف شده مشخصی ساخته می شوند.این جریان معمولا 10 درصد بیشتر از جریان نامی انتخاب میگردد.

نحوه انتخاب کلید هوایی مناسب

کلید های حرارتی اصولا بر حس توان نامی (کیلو وات) انتخاب می شوند،ولی برا اساس جریان بی متال موتور ها نیز قابل انتخاب هستند.برای مثال برای یک موتور 2.2  کیلوات با جریان نامی 4.5  امپر می توان از کلید حرارتی رنج 4 تا 6.3امپر استفاده نمود.این کلید حرارتی ،پروتکشن 6.3امپری هم گفته می شود. اگر بخواهیم بر حسب توان هم بگوییم باید گفت که کلید حرارتی 11 کیلوواتی.

مفهوم علائم ظاهری روی کلید های حرارتی

  • ترمینال های وردی سه فاز قدرت کلید
  • ترمینال های خروجی سه فاز قدرت
  • نگهدارنده نصب روی ریل
  • زبانه قابل تنظیم جهت تنظیم رنج جریان کلید حرارتی
  • محل نصب کنتاکت کمکی
  • استاندارهای کمکی
  • شرکت سازنده
  • شستی STOP (کلید خاموش)
  • شستی START (کلید روشن):رنگ شستی استپ و استارت از استاندار خاصی پیروی نمی کند و در مورد هر شرکتی رنگ متفاوت و مخصوص خود را  دارد
  • پد نگهدارنده کلید در حالت خاموش
  • قدرت قطع کلید
  • جریان نامی کلید
  • نماد مداری (سماتیک)کلید؛که اصولا این نماد روی کلید ها درج میشود
  • نشانگر تست تریپ کلید:از ان برای تست سالم بودن کلید استفاده میشود،به این صورت که اگر کلید برق دار باشد و دکمه تست را بزنیم،در صورتی که سالم باشد،باید عمل کند.

 

 

انواع راه اندازی کلیدهای حرارتی

  1. کلید محافظ موتور برای راه اندازی های سبک؛که جریان راه اندازی را در صورتی که از 5برابر جریان نامی تجاوز نکند،به مدت 20 ثانیه نگه می دارد.
  2. کلید محافظ موتور برای راه اندازی های سنگین،که جریان راه اندازی را در صورتی از 10 برابر جریان نامی تجاوز نکند،به مدت 4 ثانیه نگه می دارد.در نتیجه این کلید در شرایط سخت تری از کلید در شرایط سخت تری از کلید اتوماتیک معمولی با رله جریان بالا کار می کند.

محل استفاده از کلید های حرارتی

در بخش هایی که از موتور الکتریکی استفاده میشود،از کلید حرارتی کمک گرفته می شود.برای بررسی این مصارف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

*تهویه هوا

*چیلر

*کمپرسور

*پمپ حرارتی

*فن ها

*برج های خنک کننده

*الکتروپمپ ها

*اسانسور

*ماشین الات صنعتی

زیمنس

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

enemad-logo