انواع رله حفاظتی زیمنس

انواع رله حفاظتی زیمنس

انواع رله حفاظتی زیمنس

یکی از نکات مهمی که باید در تمامی شرکت های صنعتی در هر زمینه ای که فعالیت دارند،در شبکه های مولدین برق؛مورد توجه قرار گیرد،حفاظت است.به همین دلیل است که زیمنس بیش از یک قرن است که مطابق با فناوری های حفاظتی به روز شده و نواوری های خود در صنعت برق حضور داشته است.

یکی از مهم ترین نقش ای رله زیمنس این است که می تواند بخش ایراد یافته تجهیزات را مجزا کردهو امکان ادامه کار بخش های دیگر را ایجاد می کند.این نوع از رله ها دارای امکانات و کاربری اسان هستند.

رله یک قطعه الکتریکی است که توسط شرکت بزرگ وصنعتی زیمنس به تولید رسیده است.رله هادر انواع و ولتاژ های مختلفی به تولید رسیده اند. از لحاظ بررسی ظاهری رله های در اشکال هندسی مربع و مستطیل شکل هستند.در واقع رله ها جریان را کنترل می کنند و به عبارت دیگر جریان را قطع و وصل می کنند و این به وسیله یک جریان دیگر اتفاق می افتد. رله ها تعدادی کنتاکت هستند که با برق دار شدن بویین کنتاکت انها تحریک شده و الت خود را تغییر  می دهند.

در رله ها یک اهنربای الکتریکی وجود دارد که زمانی که ولتاژ به ان اعمال می شود به شکل اهنربا در می اید و باعث می شود کنتاکتهایی که در رله کار گذاری شده اند جا به جا شوند و در نتیجه مانند یک کلید چند جریان متفاوت را قطع و وصل کند،به این ترتیب عمل قطع و وصل یا سوئیچ کردن توسط خود مدار و یک جریان الکتریکی انجام می شود و دست انسان در این کار نقشی ندارد و این خصوصیات اصلی رله ها هستند.

انواع رله حفاظتی زیمنس

کاربرد حفاظتی رله زیمنس

مهم ترین نقش رله زیمنس، کاربرد حفاظتی ان است که می تواند در موقعیت های مختلفی مانند زیر صورت گیرد:

  • حفاظت موتور
  • اضافه جریان
  • ترانسفورماتور
  • فیدر
  • بانک خازنی
  • خطای زمین
  • اتصال زمین
  • جرقه و ولتاژ

این مدل از رله های حفاظتی سرعت و دقت بالایی در تشخیص خطاها و نشان دادن عکس العمل در مقابل انها داشته،به سرعت بخش معیوب را شناسایی کرده و از باقی بخش ها جدا می نماید.

این قطعه داری حساسیت جریان بالایی بوده و در برابر جریان های غیر مجاز به سرعت واکنش نشان می دهد.

دسته بندی رله های حفاظتی زیمنس

رله های حفاظتی زیمنس را مطابق با پارامتر سنجش و متصل شدن به شبکه در طبقه بندی های مختلف قرار می دهند.

رله هایی که بر اساس پارامتر سنجش دسته بندی می شوندهفت نوع هستند،عبارتند از :

*رله های حفاظتی جریانی

این رله بر اساس میزان جریان ورودی به رله عمل می کند.حال این جریان فازها،جریان سیم نول ، مجموع جبری جرینهای فاز باشد (رله های جریان زیاد-له های ارت فالت – و..)و جریان ورودی رله می تواند تفاضل دو یا چند جریان باشد.

*رله حفاظتی ولتاژی

این رله ها بر اساس ولتاژ ورودی به رله عمل میکند این ولتاژ می تواند ولتاژ فازها باشد (رله های اضافه یا کمبود ولتاژ و ….) و یا میتواند مجموع جبری چند ولتاژ باشد ( رله تغییر مکان نقطه تلاقی بردارهای سه فاز)

*رله  حفاظتی جهتی

این رله ها از جنس رله های توانی هستند که بر اساس زاویه بین بردارهای ولتاژ و جریان عمل میکنند ،مانند رله های اضافه جریان جهتی که در خطوط چند سو تغذیه رینگ و پارال بکار می روند و یا رله های جهت توان که جهت پرهیز از موتوری شدن ژنراتور هنگام قطع کوپلینگ آن بکار میرود.

 

*رله فرکانسی

ین رله ها بر اساس فرکانس ولتاژ ورودی عمل میکند ( رله های افزایش و کمبود فرکانس)

 

*رله حفاظتی امپدانسی

مانند رله های دیستانس که در خطوط انتقال کاربرد فراوانی دارند.

*رله حفاظتی حساس به پارامترهای فیزیکی دما و حرارت

مانند حرارت – فشار – سطح مایعات و …. مانند رله ترانسفورمرها

رله حفاظتی زیمنس شامل موارد زیر می باشد:

1- رله اصلی

2-رله کمکی

*رله حفاظتی خاص

 

انواع رله حفاظتی زیمنس:

رله ها برچندین اساس دسته بندی میشوند. از جمله؛

*نحوه اتصال به شبکه

*پارامتر ها اندازه گیری

 

این در حالی است که رله زیمنس از جهت اتصال به شبکه نیز در دو نوع اولیه و ثانویه دسته بندی می شوند که در

نوع اولیه،سیم پیچی به شکل مستقیم قرار میگیرد که بدون حضور ترانس جریان بوده و در

نوع ثانویه ،محافظت از سیم پیچ با ترانس جریان صورت می گیرد.

انواع مختلف رله زیمنس

مدل های مختلفی از رله زیمنس را می توانیم مشاهده کنیم که در این جا انها را  شرح خواهیم داد

1-4 مدل 5 Siprotec

این یک رله حفاظتی است که منعطف و هوشمند می باشد.این رله به صورت ماژولار طراحی شده است تا با قابلیت توسعه و با استفاده از نرم افزار Digsi 5 یک قطعه حفاظتی کامل،کنترل کننده،مانیتورینگ پیشرفته و قوی تبدیل شود.

این رله زیمنس در کاربری های متفاوتی مورد استفاده قرار میگیرد.از مشخصات و ویژگی های بارز این رله می توان به توابع حفاظتی قدرتمند ان اشاره کرد.هم چنین با وجود ماژول های مجزا،این قابلیت وجود دارد که هر یک به شکلی مجزا برنامه ریزی شده و نگهداری ساده تری را داشته باشد.

از انجایی که این نوع از رله های زیمنس،در برد های الکتریکی خود،دارای روکش عایق می باشد، بنابراین حفاظت محیطی بالا را خواهد داشت.

2-4 مدل 5 Reyrolle

این رله حفاظتی با شبکه های توزیع سازگاری مناسبی داشته و با توجه به فناوری به کار رفته در ان،یکی از تجخهیزات حفاظتی شناخته شده و کاربردی می باشد که در انواع شبکه ها به کار گرفته می شود.

اما بهتر از بگوییم این رله زیمنس،انتخاب مناسبی برای ایجاد حفاظت شبکه های توزیع می باشد.

این مدل یک حلقه حفاظتی تکامل یافته است که می تواند شبکه قدرتی پایدار را ایجاد نماید.از مشخصات بارز و مهم این رله مس توان به این اشاره کرد که در جهت راحتی کاربر،دارای صفحه نمایشگر با سایز بزرگ بوده و از بیست و هشت ال ای دی تشکیل شده است .

این رله از رله های زیمنس دارای حفاظت و امنیت سایبری،حفاظت قوس الکتریکی ،حفاظت ولتاژی و فرکانسی بوده و از پروتکل های مخابراتی گوناگون،پشتیبان مناسبی خواهد داشت. این رله حفاظتی برای شبکه های صنعتی و توزیع بسیار مناسب است.

3-4 مدل Siprotec Compact

زمانی که قرار است  از شبکه های صنعتی و توزیع در ابعاد کوچکتری محافظت شود از این نوع رله زیمنس استفاده می شود.

اینن رله حفاظتی،کمترین میزان فضا را در شبکه های توزیع گرفته و می تواند تعداد زیادی از پارامتر های حفاظتی را در یک جعبه کوچک ایجاد کند.این در حالتی است که این مدل از رله، نقش محافظتی اصلی را بر عهده داشته و می تواند به درستی  خطاهایی را که احتمال دارد در یک شبکه اتفاق بی افتد را مورد بررسی و شناسایی قرار بدهد.و همچنین نقش مانیتورینگ و کنترل کننده و اتوماسیون را هم می تواند داشته باشد.

این رله ابعاد ۱۶*۱۹ اینچ دارد و امکان آن را دارد که جهت حفاظت موتور، فیدر و ترانسفورماتور، استفاده شود.

از مهم ترین مشخصات و ویژگی های این رله زیمنس می توان به مواردی همچون راه اندازی و نصب ساده آن توسط ترمینال های جدا شدنی اشاره کرد

همچنین می توان خروجی CT ها را به طوری تنظیم کرد که روی 1یا 5 امپر قرار بگیرد

این رله دارای صفحه کلید با فناوری جدید است که می توان این کلید ها را برنامه ریزی نمود. صفحه نمایش این رله شش خطی بوده و دارای هشت ال ای دی با قابلیت برنامه ریزی می باشد.

ویژگی های ای رله:

  • قابلیت نصب آسان با استفاده از ترمینال های ولتاژی و جریانی قابل جدا شدن
  • قابلیت تنظیم نرم افزاری ثانویه ترانسفورماتورهای جریان (سی تی ها ) روی 1تا 5 امپر
  • دارای صفحه کلید پیشرفته با قابلیت برنامه پذیری کلیده
  • دارای توابع حفاظتی ولتاژی، جریانی، فرکانسی و دیفرانسیل
  • مجهز به صفحه نمایش زبان واقعی 6 خطی
  • دارای 8 عدد led قابل برنامه ریزی

4-4 مدل 4 SIPROTEC

این رله از رله های زیمنس می تواند پارامتر های متفاوت حفاظتی مثل کنترل و سنجش را ایجاد می کنداین یک قطعه با پیشینه ای قدرتمند و طولانی است که در تمامی دنیا شناخته شده و به کار گرفته شده است.

کیفیت بالا و حفظ معیار های حفاظتی استاندارد در این قطعه، علت اصلی کاربری بالای ان می باشد.انواع مختلفی از این رله را می توان در خطوط انتقال و حفاظت نیروگاه ها مشاهده کنید. شبکه های صنعتی و توزیع هم از این رله حفاظتی استفاده می کنند.

از جمله ویژگی های برتر این رله این است که برای تمامی کاربرد ها دارای پارامتر کامل حفاظتی بوده و می تواند سنجش های فرکانسی جریانی و ولتاژی را داشته باشد.از  میان رله های حفاظتی شرکت زیمنس،رله حفاظت موتور مدل Siprotec Compact رله های حفاظت موتور چند منظوره هستند که با دو مدل 7SK81/7SK80 برای حفاظت ازموتورهای اسنکرون در تمامی سایز ها به کار رفته می شود.

این رله قادرند تا با اشغال کمترین فضای ممکن بهترین حفاظت را برای شبکه های توزیع و صنایع مختلف به وجود بیاورد.همچنین گستره وسیعی از توابع حفاظتی را در یک قاب کامل و جمع شده ارائه می دهد.

این مدل از رله حفاظت موتور زیمنس، می توانند به عنوان حفاظت اصلی فیدر (خط تغذیه) و یا پشتیبان سایر رله ها (مانند رله دیفرانسیلی ترانسفورماتر)مورد استفاده قرار بگیرند و در هر شرایطی تمام خطاهایی که امکان رخ دادن در شبکه و در مسیر موتور و ترانسفورماتور را داشته باشند، تشخیص دهند. علاوه بر این، از قابلیت های مختلف کنترلی، اتوماسیون و مانیتورنیگ بهره می برند.

مشخصات رله زیمنس:

1-رله به صورت تک فاز است

2-عملیات کنترل جریان

3-حجم رله زیمنس کمتر می باشد

4-کاهش دسیبل نسبت به کنتاکتور زیمنس

5-طول عمر بالا نسبت به کنتاکتور زیمنس

6-رله مناسب مدارات فرمان

7- کاهش نویزپذیری

8-مناسب برای جریان پایین

9-تنوع بیشتر نسبت به کنتاکتور

10-استفاده در رله های هم در سیستم هیدرولیک و هم در نیو ماتیک

11-هزینه خرید مناسب تر

ویژگی‌های یک رله حفاظتی چیست ؟

سرعت رفتار : این پارامتر در رله بسیار ارزشمند است، چون رله حفاظتی هنگام خطا بایستی هرچه زودتر بخش‌های آسیب دیده را از بخش‌های درست جدا نمایند.

ریزسنجی : کمترین جریانی که موجب قطع رله می‌گردد.

شناسایی و گزینش در شرایط خطا : در این پارامتر بخش آسیب دیده به درستی شناسایی شده و از شبکه جدا گردد و بخش‌های درست کار خود را دنبال کنند.

پایداری : رله حفاظتی فقط  به خطاهای ناحیه حفاظتی خود به درستی واکنش نشان دهد

چرا ما از رله حفاظتی استفاده می کنیم؟

رله وسیله ای الکتریکی است که با انرژی گرفتن از مدار دیگر ، یک مدار را می بندد. به دلایل زیادی می توان از آنها استفاده کرد. یکی از مواردی که امروز به آن پرداختیم برای ایمنی بود. هنگامی که ما برای تأمین انرژی دستگاه ولتاژ بالا یا جریان زیاد از رله استفاده می کنیم ، در حالی که ولتاژ کمتری برای تأمین انرژی کنترل های رله استفاده می شود

منظور از رله حفاظتی در الکترونیک چیست؟

رله ها کلید های الکتریکی هستند که با دریافت سیگنال های الکتریکی از منابع خارجی مدارها باز و بسته می کنند. انواع مختلفی از رله ها وجود دارد که در بسیاری از برنامه برای کنترل مقادیر مختلف جریان و تعدادمدار ها استفاده می شود. محافظت اصلی بامحافظت اولیه،حفاظت خط اول است که پاک کردن سریع و انتخابی یک خطا را در مرز بخش مدار یا عنصری که از ان محافظت می کند،محافظت اصلی درهربخش از تاسیسات الکتریکی ارائه م شود.

آنچه برای انتخاب یک رله حفاظتی مهم است پارامترهای زیر می باشد

سرعت عملکرد : میانگین زمانی بین تشخیص خطا و نشان دادن عکس العمل مناسب از سمت رله حفاظتی
حساسیت : حداقل جریانی که رله نسبت به آن واکنش دارد
پایداری : عکس العمل درست رله حفاظتی در برابر کلیه خطاهای رخ داده در محدوده حفاظتی آن
تشخیص و انتخاب در شرایط خطا : تشخیص درست قسمت معیوب و جداسازی آن از شبکه
حفاظت از سیستم های الکتریکی بسیار حائز اهمیت می باشد و از این رو کمپانی های زیادی در دنیا در زمینه طراحی و ساخت رله های حفاظتی مشغول فعالیت هستند.

رله های برق چگونه متصل می شوند؟

رله های حفاظتی سیستم های قدرت در مدار های ثانویه ترانسفورهای جریان و ترانسفورماتورهای بالقوه متصل میشوند.در ترانسفورماتورهای جریان،جریان اولیه با شرایط ثانویه مدار کنترل نمیشود.از این رو جریان اولیه در عملکرد ترانسفورماتور های جریان غالب است.

چرا از رله های حفاظتی در سیستم برق قدرت استفاده می کنیم؟

رله ها کلید هایی هستند که مدار ها را به صورت الکترومکانیکی یا الکترونیکی باز و بسته می کنند .هنگامی که یک تماس رله به طور معمول باز است،هنگامی که رله انرژی ندارد،یک تماس باز وجود دارد.

معیار انتخاب رله حفاظتی زیمنس آلمان در ایران:

سنجش سرعت العمل : به منظور حدفاصل زمانی تشخیص خطا و عکس العمل آنها در مقابل خطا

دقت در تشخیص خطا : تشخیص درست قسمت آسیب دیده و جداسازی قسمت معیوب

حساسیت جریان : واکنش در مقابل جریان غیر مجاز پایه های رله در تمامی رله ها دو پایه وجود دارد دارد که مربوط سیم پیچ آن است.

 

 

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

enemad-logo