آشنایی با مینی پی ال سی لوگو (PLC LOGO) زیمنس و انواع آن

آشنایی با مینی پی ال سی لوگو (PLC LOGO) زیمنس و انواع آن

آشنایی با مینی پی ال سی لوگو (PLC LOGO) زیمنس و انواع آن

امروزه استفاده از نرم افزارها و سخت افزار های کنترل کننده در حوزه برق امری مهم و ضروری شده است.بطور کلی کنترل کننده های منطقی در دو دسته مینی پی ال سی و پی ال سی ساخته می شوند که هر کدام با توجه به نیاز هر صنعت کاربرد های مختلفی دارند.

پی ال سی لوگو (PLC LOGO) به دلیل داشتن ورودی خروجی های محدود و قیمت مناسب نسبت به سایر پی ال سی ها در فرآیند های صنعتی کوچک مورد استقبال قرار گرفته اند و یکی از پر مصرف ترین پی ال سی ها در این صنایع می باشند.

پی ال سی لوگو (PLC LOGO) به عنوان کوچک ترین پی ال سی ها در اتوماسیون صنعتی به شمار می آیند.مهم ترین ویژگی های پی ال سی های لوگو را می تان اینگونه نام برد:

  • نصب و راه اندازی آسان
  • برنامه نویسی آسان
  • سیم کشی محدود
  • ساختار و ابعاد کوچک

در اتوماسیون صنعتی مدل های مختلف و متنوعی از کنترل کننده ها (پی ال سی)

وجود دارد که متناسب با ویژگی ها و کاربرد های مختص خود نام گذاری می شوند و مورد استفاده قرار میگیرند.

پی ال سی ها معمولا از لحاظ نوع سیم کشی و اتصال دارای کارکرد یکسانی می باشند اما با توجه به چگونه برنامه ریزی و نوع و مدل نرم افزار به مدل های مختلف تقسیم می شوند.

آشنایی با مینی پی ال سی لوگو (PLC LOGO) زیمنس و انواع آن

آشنایی با مینی پی ال سی لوگو (PLC LOGO) زیمنس و انواع آن

کاربرد مینی پی ال سی لوگو

طبق نظر شرکت زیمنس و دیگر متخصصان برق صنعتی از مینی پی ال سی لوگو می توان در برخی از صنعایع استفاده کرد

  • کنترل پمپ ها
  • سیستم های کنترلی آسانسورها
  • سیستم های کنترل آبیاری و روشنایی
  • صنعت دام و طیور
  • تجهیزات حمل و نقل
  • سیستم های سرمایشی و گرمایشی
  • کنترل پارامترهایی محیطی اتاق مانند دما و …..

اجزای پی ال سی لوگو (PLC LOGO)

واحد پردازشگر یا ماژول اصلی :

ماژول اصلی یکی از مهم ترین اجزای مینی پی ال سی می باشد و به عنوان مغز سیستم ، بر روی کنترل خروجی ها و پردازش بهینه سیگنال های ورودی نظارت م کند.

در پی ال سی ها داده های بیرونی از طریق ورودی ها به سی پی یو منتقل می شوند و اطلاعاتی ورودی در سی پی یو پردازش می شوند و سپس توسط خروجی ها به بیرون ارسال می شوند.ورودی و خروجی ها معمولا در دو نوع آنالوگ و دیجیتال می باشند.

ماژول های اصلی پی ال سی لوگو در دو سری دارای نمایشگر و دکمه (LOGO BASIC) و سری بدون نمایشگر (LOGO PURE) موجود می باشند.

 

منبع تغذیه :

منبع تغذیه یکی از اجزای اصلی پی ال سی لوگو می باشد که وظیفه تامین ولتاژ مورد نیاز پی ال سی را عهده دار است.تغذیه مینی پی ال سی لوگو توسط دو پایانه با عنوان L1 و N صورت میگیرد

ترمینال خروجی پی ال سی لوگو :

خروجی ها در پی ال سی های لوگو متناسب با نوع نیاز و نحوه کارایی، از نوع الکترونیک یا رله می باشند. حرف R، نشان دهنده خروجی نوع رله است. در غیر این صورت، خروجی مورد نظر از نوع ترانزیستوری یا الکترونیک می باشد.  جریان خروجی رله ای برابر با 10 آمپر برآورد شده است. این در حالی است که جریان خروجی الکترونیک حداکثر 3/0 آمپر می باشد.جریان خروجی رله ای در مقایسه با خروجی ترانزیستوری بیشتر می باشد.

پایانه ورودی

پایانه ورودی در بخش پی ال سی لوگو (PLC LOGO) وظیفه دریافت داده ها و اطلاعات ورودی را دارد.در پی ال سی ها ورودی ها در دو بخش ورودی آنالوگ و ورودی دیجیتال تقسیم میشوند.

کارت حافظه

یکی دیگر از اجزای پی ال سی لوگو کارت حافظه می باشد که وظیفه ذخیره کردن و نگهداری اطلاعات و داده ها مورد استفاده قرار میگیرد.

در پی ال سی لوگو کارت های حافظه به دو دسته حافظه موقت و حافظ دائم تقسیم می شوند که هر کدام وظیفه جداگانه ای دارند.

این نوع از پی ال سی در سه مدل standard، long و bus طراحی و تولید می شوند. مدل استاندارد در نسل های مختلفی موجود می باشد. نسل یک این مدل دارای 4 ورودی  و 4 خروجی دیجیتال است. نسل 3 دارای 8 ورودی آنالوگ، 16 خروجی دیجیتال و 24 ورودی دیجیتال می باشد. نسل های 4 و 5 حداکثر از 2 خروجی و 8 ورودی آنالوگ، 16 خروجی و 24 ورودی دیجیتال برخوردار هستند. OBA0، OBA1، OBA3، OBA4 و OBA5، نسل های مختلف این مدل می باشند.

مدل LONG، از ورودی ها و خروجی ها تا دو برابر بیشتر از مدل استاندارد بهره می برد. 230RCL، 24RCL، 24L و 12/24RCL، مدل های مختلف پی ال سی long می باشند. همچنین، مدل های RCLB11 24 و RCLB11 230 از نسل های مختلف مدل BUS هستند.

 

 

 

 

 

 

 

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

enemad-logo