کلید محافظ جان زیمنس

کلید محافظ جان زیمنس

کلید محافظ جان زیمنس

کلید محافظ جان زیمنس که به ان Residual Current Device مخفف شده RCD یا با نام دیگر Residual Current Circuit Breaker که مخفف شده RCCB است شناخته شده است.

وظیفه اصلی و کلی  کلید محافظ جان قطع مدار در صورت بروز نشت جریان است.در واقع روش کار کلید محافظ جان به این روش است که اگر اختلافی بین جریان گشت یا همان فاز و نول احساس کند کسری از زمان مدار قطع خواهد شد و از این  روش است که جان انسان ها نجات پیدا می کند.

به زبان ساده تر کلید محافظ جان همان طور که از نامش پیداست برای حفاظت از جان انسانها مورد استفاده قرار میگیرد.حفاظت از خطر برق گرفتی و همچون خطرات جریان نشتی از جمله کارهایی است که کلید محافظ جان انجام میدهد در واقع کلید محافظ جان نوعی کلید است که با محاسبه جریان سیم های رفت و برگشت،اگر اختلاف هایی میان جریان رفت و برگشت ایجاد شود  مدار را قطع می کند.

در حالت نرمال مدار الکتریکی،جریان رفت با جریان برگشت یکسان هستند ولی در صورتی که جریان میان سیم فاز و نول (در مدار های تکفاز)یکسان نباشد کلید محافظ جان کار میکند.این وسیله جریان های نشتی کمی را که نمی توان به وسیله فیوز انها را تشخیص داد ولی میتوانندسبب ایجاد اتش سوزی یا برق گرفتگی شوند را تشخیص دهد و مدار را چند دهم یا چند صدم ثانیه قطع کند.

کلید محافظ جان زیمنس المان در امپر های مختلف و با دو فاز،تکفاز و سه فاز موجود می باشد که از برق گرفتگی جلوگیری میکند و در کلیه ی تابلوهای ساختمان های مسکونی به کار می رود.

انواع کلید محافظ جان

  1. محافظ جان RCD
  2. محافظت از افراد و تجهیزات RCCB

 

معرفی کلید محافظ جان RCD

کلید ار سی دی مخفف شده RESIDUAL-CURRENT DEVICE است که به صورت تفاضلی جریان را اندازه گیری می کند از مشخصه هایی بارز کلید محافظ جان می توان به سرعت بالای ان اشاره کرد.این تجهیز در کشورهای مختلف برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد برای مثال می خواهیم کشورهای کانادا،استرالیا و انگلستان را مورد بررسی قرار دهیم:

  • کانادا:مدار قطع کننده خطای زمین GFوGFC قطع کننده جریان نشتی ALC
  • استرالیا:سوئیچ ایمنی یا RCD
  • انگلستان :سوئیچ گردشی

انواع کلید ار سی دی از لحاظ محدوده جریان:

  • حساسیت بالای HS
  • حساسیت متوسط MS
  • حساسیت کم LS

توضیحات:

این کلید ها در رنج های مختلفی دسته بندی شده اند.کاربرد حساسیت بالا برای محافظ جان است و رنج آن MA 30-10-6 می باشد.کلید با حساسیت متوسط را می توانید برای حفاظت از اتش انتخاب کرد و رنج آن MA 1000-500-30-100- است.

کلید با حساسیت پایین رامی توانید برای حفاظت ماشین الات به کار بگیرید و به رنج آن A 3-10-30 است.

کلید محافظ جان ار سی سی بی

  • تیپ A

جریان های نشتی با اشکال DCوAC پالسی را شناسایی نموده و در انواع دو پل و چهار پل وارد بازار شده اند.ولتاژ کاری این نوع از کلید های محافظ جان 200تا 400 ولت بوده و برای شبکه های 500 ولت هم طراحی و ساخته شده اند.

  • تیپ AC

توانایی تشخیص جریان AC را دارد و به اشکال دو پل و چهار پل دربازار وارد شده اند.ولتاژ کاری های این نوع از کلید های محافظ 200 تا 400 ولت است.

  • تیپ B

قادر به تشخیص جریان های نشتی DC وAC پالسی تا فرکانس یک مگاهرتز و مستقیم DC صاف می باشد .ولتاژ کاری این نوع از کلید های محافظ جان 230تا400 ولت است و قابیلت کار کردن تا ولتاژ های 500 را هم دارد.

کلید محافظ جان تک پل

کلید محافظ تک پل و یا کلیدنشتی جریان،و به لاتین RCCB=Residual Current Circuit Breaker نوعی کلید است که ولتاژ کاری در تیپ ای سی،ای،و بی بر اساس 200-400ولت است. اما رنج نشتی انها کاملا با یکدیگر فرق دارد. رنج نشتی تیپ ای و ای سی بر اساس 0.01،0.03،0.1،05 امپر است رنج جریانی نستی تیپ بی عبارت اند از:

-تیپ بی :بین 0.03تا0.3 امپر

اما باید به این نکته توجه کرد که تیپ ای قادر است  شکل موج ای سی و دی سی پالس را تشخیص بدهد در تیپ بی هم شکل موج ای سی و دی سی پالسی تا فرکانس 1MHZ است.

کلید محافظ جان تک پل زیمنس

کلید محافظ تک پل و یا کلیدنشتی جریان،که به لاتین مخفف شده کلمه RCCB است 

در واقع نوعی کلید است که جریان سیم های رفت و برگشت را محاسبه و مقایسه می کند و در صورتی که تفاوت ولتاژی میان این سیم ها وجود داشته باشد منجر به قطع مدار می شود.کلید محافظ تک پل به خاطر نوع عمکردی که دارد در دو نوع خانگی و صنعتی طراحی و تولید شده است .انواع گوناگونی از کلید های محافظ جان در بازار وجود دارد به همین علت برای خرید کلید محافظ جان باید با توجه به نیازی که دارید اقدام به خرید ان بکنیم. در بازار صنعتی،کلید های محافظ جان تک فاز  به صورت دو پل و کلید های محافظ جان سه فاز به صورت چهار پل تولید می شود و در تیپ های مختلفی وجود دارند

کارایی محافظ جان

  1. تک فاز : مصارف خانگی (به صورت فاز+نول)
  2. سه فاز : مصارف صنعتی : (به صورت چهار پل)

بنابراین باید در هنگام خرید این کلید ها به تیپ های ان توجه کرد. که در ابتدای این مقاله به انواع مختلف این تیپ ها پرداخته ایم

چه زمانی نشت جریان اتفاق می افتد؟

اختلافی که بین فاز و نول به وجود می اید یا ناشی ارتباط و متصل شدن هادی فاز با زمین است و در واقع مسیر برگشت جریان سیم از نول نبوده و از زمین رخ داده و یا اینکه فرد به صورت تصادفی با قسمتی که در مدار برق دارد تماس پیدا می کند و خود فرد هم مستقیما به روی زمین است و در این  حالت که کلید های محافظ جان با قطع جریان مدار در سریع ترین زمان ممکن باعث نجات دادن فرد می شود و به همیت علت نام کلید محافظ جان داده شده است.

کلید محافظ جان یا ار سی سی بی و انواع مختلف ان:

انواع کلید محافظ جان کاربردهای متنوعی دارد بعضی از مهم ترین محصولات زیمنس در این زمینه عبارت اند از :

تیپ A

برای جریان های AC/DC در مکان هایی که از تک فاز استفاده می کنند و قطعات برقی در واحد های مختلف دارند مشابه به ساختارهای مسکونی و کاربردی.

تیپ F

در بسیاری از دستگاه های پیشرفته ی امروزی مثل ماشین لباس شویی یا پمپ های حرارتی که از مبدل های فرکانسی تک فاز استفاده می کنند،احتمال ایجاد جریان های ساکن در بخش خروجی به علت ترکیب شدن فرکانس ها در مقیاس در مقایس کیلوهرتز وجود دارد.

به همین دلیل تیپ اف کلید محافظ جان بهترین گزینه برای طیف عملکردی فراتر از تیپ (ای) بوده و در برابر جریان با قدرت بیشتر از 3هزار امپر هم مقاومت کرده و ظرفیت جریان حامل تا 10 میلی امپر دارند.

کلید محافظ جان از نوع RCBO در تیپ A,AC,RCBO : اف ها که همان RCCB باقابلیت محافظت در برابر اضافه جریان هستند برای صرفه جویی در فضا و عملکردی قدرتمند و یکپارچه در یک دستگاه قرار داده شده که اصطلاحا به این نوع از کلید محافظ جان ار سی بی او می گویند. این علاوه بر محافظت از جان انسان ها،از خطوط و اتش گرفتن هم محافظت می کند.

 

مزایای کلید محافظ جان:

*جلو گیری از برق گرفتگی

از بروز اتش سوزی در اثر وجود جریان نشتی جلو گیری می کند به دلیل جریان 5 امپر می تواند موجب اتش سوزی شود و کلید محافظ جان با شناسایی جریان نشتی و قطع جریان ورودی، از بروز اتش سوزی جلوگیری میکند.

*کم شدن مقدار هدر رفتن انرژی الکتریکی و برق مصرفی

*صرفه جویی و حفظ ثروت های ملی

*حفاظت افراد در برابرتماس مستقیم و غیر مستقیم برق

*حفاظت از تجهیزات صنعتی

راهنمای نصب کلید محافظ جان زیمنس

  • دمای کاری :35-تا70+
  • قدرت اتصال:6تا10 کیلو امپر
  • نصب فیوز پشتیبان در مقابل اتصال کوتاه و اضافه بار
  • تولید جریان نامی 6تا1000امپر
  • میزان جریان قطع خودکار کلید ها (حاسیت):10میلی امپر تا5/0امپر،و مدت حداکثر150 میلی ثانیه

راهنمای نصب محافظ جان:

  • اندازه گیری میلی امپر مدار مخصوص میزان نشتی را بگیرید.
  • کلید دو پل:اتصال سیم نول به ترمینال N و سیم فاز به ترمینال L
  • سیستم تک فاز:اتصال دو سیم فاز و نول به ورودی خروجی
  • سیستم سه فاز:اتصال چهار سیم (سه فاز+یک نول)به ورودی خروجی
  • با توجه به موقعیت نصب سیم ها را متصل نمایید.

کلید محافظ جان دو پل 25 امپر

کلید محافظ جان زیمنس سری 5SV :

کلید محافظ جان زیمنس سری 5SV در خانواده تجهیزات فشار ضعیف زیمنس SENTRON قرار گرفته شده است . که این خانواده از تجهیزات زیمنس تشکیل شده از تجهیزات حفاظتی از قبیل:کلید اتوماتیک زیمنس 3VL/3VA کلید هوایی زیمنس  3WL فیوز زیمنس 3KF محافظ جان زیمنس 5SV کلید گردان زیمنس 3LD و تجهیزات اندازه گیری زیمنس 7KF تجهیزات مانیتورینگ مربوط به تجهیزات فشار ضعیف

دستور العمل نصب:

با توجه مقرارت و استانداردهای بین المللی،رعایت موارد زیر در نصب کلید های محافظ جان ضروری می باشد:

1-قبل از نصب باید با میلی امپر متر مخصوص میزان نشتی جریان در مداری که قرار است کلید فوق نصب گردد انداه گیری شود و در صورتیکه میزان جریان نشتی بیشتر از 20 درصد حساسیت جریان نشتی نامی کلید باشد پس از نشت یابی و رفع نقص، اقدام به نصب گردد.این نشتی می تواند بین فاز و زمین،نول و زمین،فاز یا نول با فاز ها و نول ها مدار های مجاور باشد که در تمام حالت های بالا به قطع مدار می انجامد.

2-در مورد کلید های دو پل سیم نول به ترمینال مشخص شده با علامت اِن و سیم فاز به ترمینال مشخص شده با علامت ال متصل می شود.

3-در سیستم تکفاز دو سیم نول و فاز در سیستم سه فاز،چهار سیم (سه فاز و نول) باید به ورودی و خروجی کلید متصل گردد.

4-با توجه به موقعیت نصب،سیم های ورودی و خروجی می تواند از بالا و پایین متصل شوند که این امر در کارکرد  کلید اثری نخواهد داشت.

می باشد

5-درجه حفاظت کلید ها برای جلوگیری از ورود اجسام خارجی برابر با IP40 می باشد

6-همه عملیات نصب و رفع نقص باید فرد متخصص انجام شود.

7-ترمینال های ورودی و خروجی کلیدها با توجه به امپر کلید برای بالا ترین قطر کابل یا سیم در نظر گرفته شده و از این نظر مشکلی وجود نخواهد داشت.

8-همراه با کلید محافظ جان امکان استفاده از کنتاکت کمکی هم وجود دارد.

عیب یابی کلید محافظ جان

با استفاده از کلید تست می‌توان سالم بودن محافظ جان ها  را بررسی کرد. اگر محافظ جان در مدار حامل جریان قرار بگیرد وقتی کلید تست زده می‌شود باید مدار قطع شود. این عملکرد نشان می‌دهد که کلید سالم است.

  1. در روش اول: از دکمۀ تست روی کلید استفاده می شود.به این معنی است که وقتی کلید برقردار باشد با فشردن دکمۀ تست باید کلید قطع شود.
  2. 2.در روش دوم: یک لامپ صد وات را با فاز خارج شده از کلید و نول وارد شده به کلید روشن می کنیم. در این حالت باید کلید قطع شود در غیر این صورت کلید سالم نیست.

از مزایای دیگر استفاده از کلیدهای محافظ جان جلوگیری از بروز آتش سوزی در اثر وجود جریان نشتی است. با توجه به اینکه جریان ۰٫۵ آمپری می تواند باعث بروز آتش سوزی شود، کلید حفاظت از خطر برق گرفتگی با تشخیص جریان نشتی و قطع جریان ورودی، مانع از بروز آتش سوزی می شود و منبع تغذیه را در چند دهم یا صدم ثانیه قطع می کند.

هم چنین از آن جا که در صورت وجود جریان نشتی در بدنۀ وسایل برقی و یا سیم کشی ساختمان، این جریان به مرور زمان زیاد می شود و احتمال سوختن وسایل برقی و سیستم سیم کشی ساختمان را به وجود می آورد، لذا استفاده از کلیدهای حفاظت از خطر برق گرفتگی، با توجه به کاهش میزان هدر رفتن انرژی الکتریکی و برق مصرفی، صرفه جویی اقتصادی و حفظ ثروت های ملی را نیز به همراه خواهد داشت.

معایب کلید محافظ جان ها چیست؟

مهم ترین عیبی که این کلید محافظ جان ها دارند می توان به این مورد اشاره کرد که فقط می توانند نشتی جریان را تشخیص دهند و قادر به حفاظت از مدار در برابر جریان اتصال کوتاه و اضافه بار نیست.برای رفع این مشکل در جریان های پایین می توان از کلید محافظ جان ترکیبی استفاده کرد،که در اصل یک محافظ جان و یک کلید مینیاتوری است. علاوه بر این رنج جریان حساسیت کلید و میزان تاخیر در قطع در کلید محافظ جان قابل تغییر نیست.برای رفع این مشکل می توان از رله ارت فالت استفاده کرد.در رله ارت فالت رنج جریان حساسیت و زمان تاخیر قطع رله قابل تنظیم است.

کلید محافظ جان زیمنس

نحوه عملکرد کلید های محافظ جان چگونه است ؟

در کلید های محافظ جان یک هسته ی مغناطیسی،تمامی هدایت کننده حامل جریان را در بر میگیرد.

*محافظ جان ها بخاطر نداشتن توانایی قطع  و وصل مدار، به تنهایی در مدار قابل استفاده نیستند.بخاطر همین است که همیشه کلید های محافظ جان با کلید مینیاتوری مورد استفاده قرار میگیرد.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

enemad-logo